Tuesday, September 13, 2011

Thangka craftsmen re-create religious icons

Thangka craftsmen re-create religious icons
Thangka painting is an amalgamation of both art and faithwhere the artist paints with precisionasteady handan eye for detail and an unshakable belief in Buddhist teachings.

Thangka craftsmen have faithfully re-created Tibetan religious icons for generations,passing down the art from masters to apprentices in a heritage chain that still keepstight links todayCui Jia finds out more about the passion and the motivation thatdrive these devout artists.
Yuton carefully dips his tiny paintbrush into a pot of clean waterand holds his breath as he justas carefully fills in the color on the thangka in front of him.
The Tibetan art of religious painting requires a precise hand and a strong faithand it has beenpassed down through an elite group of craftsmen for more than 600 yearsThe composition ofeach piece is highly geometricand all the elements such as the armslegseyesnoseears ofthe Buddhaand the various ritualistic implementsare laid out on a systematic grid of anglesand lines.
Yuton is 20 years old and he has been a thangka apprentice for just three yearsso he is onlyallowed to fill in the background colorsThe more delicate details will be left to older apprenticesand to his masterNyima GyndoBecause thangka art is explicitly religiousall symbols andallusions must be in accordance to strict guidelines laid out in the Buddhist scriptureand it willtake a lifetime of learning to remember them all.
Yuton works quietly in a corner of one of many thangka workshops in the famous Barkhor Streetin Lhasacapital of the Tibet autonomous regionHis dream is to own a thangka workshop andhave his own apprentices one dayUnlike Nyima Gyndohis teacher and the owner of theworkshop who has already painted thangkas for more than 35 yearsYuton still has a long wayto go.
Thangka craftsmen re-create religious icons
Yongten has overcome incredible odds to become a thangka artistand he wants to learn all he can sohe can bring it back home to Qinghai.

Gyndo's senior apprenticeGyasto, 31, has been with him for 17 yearsTo himthe master hasentrusted the task of filling out the eyes of the imagehighlighting them with powdered goldThecolors used for thangka painting are water-solubleand both mineral and organic pigments areusedtempered with a herb and glue solution.
Dotting the eyes of the Buddha is the finishing touch.
"It is a very important step because it brings theimages to lifeand no mistake is allowed," Gyastosays.
The sizes of the canvases are rigidly controlledOn averageamedium-sized thangka measuring 90cm by 63cm will take threeartists in the workshop three months to complete.
A skilled thangka artist will generally select from a variety of setitems to include in the compositionranging from alms bowls andanimalsto the shapesize and angle of a figure's eyesnoseand lips.
"It is all about attention to details and a fine thangka artist needsto think of Buddha with his every stroke because it is not just apainting," Gyasto says. "To become a thangka painter is verydemandinglet alone become a master."
There is also the exactness of the demandsOne rule requiresthat the height of the Buddha must be equal to the width of 125of his fingerswhereas his face is to be exactly as tall as thewidth of 12.5 fingersAn apprentice can only achieve suchprecision after practicing for years.
Yuton is from Lhasa's Tohling Dechen county and he picked upthe paintbrush when he was 17 because thangka artists arehighly respected in Tibetwhere the majority of the population isBuddhist.
"Being a thangka artist is a lifestyle choice and I will do this forthe rest of my life," Yuton says with confidenceMany of hisfriends chose to go to university or work in factories aftergraduating from high school.
Yuton has chosen a hard disciplineThangka artists must have proper training in not justtechnical skills but also in religious knowledgeThe artists pray before starting to paint a newthangkaoften on a specially picked auspicious day in the Tibetan calendar.
For Yutonthe day starts at 9 amand the first thing he has to do is to pray and read Buddhistscripture to put him in the right frame of mind.
"My teacher told me to listen to Buddha's voice when I draw," he sayswith reverenceAfter anhour of compulsory scripture readinghe will start painting under the guidance of his masterorthe senior disciples.
"Young thangka artists like Yuton are easily distracted these days with things like mobile phonesor comupter games," Gyasto says. "They are definitely less focused than when I was anapprentice at their age."

No comments:

Post a Comment